پمپ آب خانگی

آب یکی ازمهمترین منابع طبیعی میباشد كه زندگي انسان به آن وابسته است. آب حاصل از دریاچه ها، بركه ها، رودخانه ها و چاهها جهت مصارفي همچون كشاورزي، دامداري، صنعت و مصارف عمومي همواره یكي از موانع موجود برای توسعه جوامع انساني به خصوص جوامع روستایي بوده است. در بسیاري از مناطق، آب در سفره هاي زیرزمیني
وجود داشته و استخراج آن توسط دست یا تلمبه هاي دستي و یا توسط موتورهاي دیزلي كه از سوخت هاي فسیلي استفاده مي كنند صورت مي گیرد. در مناطق كویري یا كوهستاني كه مشكلات برق رساني وجود دارد و نیز آب در عمق نسبتا زیادي از سطح زمین قرار دارد استخراج آب به روش هاي گفته شده غیر ممکن است، در این مناطق استفاده از پمپ هاي خورشیدي مي تواند مزایاي فراواني داشته باشد.

در شبکه های آبرسانی شهری، روستایی و صنعتی، گاهی اوقات فشار آب ورودی به ساختمان ها، مجتمع های مسکونی، تجاری یا صنعتی جهت تامین آب مصرفی با فشار و دبی مورد نیاز و مطلوب واحد های مستمر در طبقات بالایی هماهنگی ندارد و به اندازه لازم و کافی نمی باشد. در اینگونه موارد از پمپ آب جهت تقویت فشار آب استفاده میگردد. در ساختما ن ها و مجتمع های مسکونی و تجاری کوچک تا متوسط از پمپ آب خانگی استفاده می شود و در مجتمع های بزرگتر معمولا از بوستر پمپ های آبرسانی که شامل دو یا تعداد بیشتری از پمپ آب است، استفاده می شود. از آنجا که پمپ آب خانگی توسط جریان برق و الکتروموتورها کار میکنند به آنها الکترو پمپ آب خانگی نیز گفته میشود. دور موتور آنها معمولا ۳۰۰۰دور در دقیقه می باشد. پمپ آب خانگی عموما تک فاز میباشد اگرچه انواع سه فاز آنها نیز مورد استفاده قرار میگیرد.. معمولا یک پمپ آب خانگی بر اساس قدرت موتور آن بر حسب اسب بخار یا کیلووات سنجیده و انتخاب میشود.

جنس قطعات بکار رفته در پمپ آب خانگی:
جنس محور یک
پمپ آب خانگی معمولا از استینلس استیل می باشد.
جنس پروانه
پمپ آب خانگی از برنج، استینلس استیل و یا نوریل (نوعی پلاستیک) می باشد.
در سیم پیچی موتور آن از سیمهای مسی و یا آلومینیومی استفاده می شود که البته سیم پیچی با سیم مسی بهتر بوده و دارای راندمان بالاتری خواهد بود.
در مناطق گرمسیری و یا دارای آب شور معمولا از
پمپ آب با پروانه استینلس استیل و با سیم پیچ مسی استفاده می کنند که بکارگیری این نوع پمپ آب خانگی بهترین انتخاب است و همچنین راندمان پمپ آب خانگی بالا می رود و در نتیجه مصرف برق نیز کاهش میابد.

انواع پمپ آب خانگی:
پمپ آب پروانه محیطی (خورشیدی)
پمپ آب بشقابی خانگی
پمپ آب جتی خانگی
پمپ آب سانتریفیوژ خانگی
پمپ خانگی با مخزن انبساط
پمپ خانگی با کلید اتوماتیک
بوستر پمپ خانگی
پمپ آب دو پروانه خانگی یا چند پروانه
لازم به ذکر است
پمپ آب خانگی یا همان پمپ تقویت فشارآب ساختمان در انواع نیم اسب، یک اسب، یک و نیم اسب، دو اسب و سه اسب موجود می باشد.

پمپ خانگی بی صدا
واژه ای غلط به منظور عوام فریبی میباشد. زیرا در حال حاضر تمامی پمپ های موجود در بازار دارای صدا هستند و این اصطلاح مرسوم در بازار کاملا اشتباه می باشد، اصطلاح پمپ آب خانگی بی صدا فقط برای عوام فریبی و سوء استفاده می باشد. درنتیجه کلیه پمپ های موجود در بازار ایران دارای صدا بوده ولی بسته به نوع، مدل و برند آن پمپ، میزان
صدا متفاوت می باشد
.

کاربرد پمپ آب خانگی
افزایش فشار آب ورودی به ساختمانها و مجتمع ها جهت تامین آب مصرفی
تقویت فشار آب خانگی